Acda en de Munnik – Ren Lenny Ren
- Cabaret
- //
- november 18, 2004
- //
- Reacties uitgeschakeld voor Acda en de Munnik – Ren Lenny Ren
- //
18 november 2004 – Breda (Chasse)
Op een avond van de dag dat het regende vertrokken we richting Breda om Acda en de Munnik te zien. Tenminste, dat was de aanname aan het begin van de rit, maar we bleken niet alleen Thomas en Paul in het echt te mogen bewonderen, maar een zeer mooie rol was ook weggelegd voor Frank Lammers als manager en regiseur van hun carrieres…
Eigenlijk wil ik niets van het verhaal weggeven, behalve dat ik het een zeer mooie vonst vind waar blijkbaar een tijd geleden al rekening mee is gehouden waardoor het gevoel bestaat de beide heren al heel lang met dit idee spelen en langzaam maar zeker allemaal kleine stapjes hebben gezet om nu de laatste grote stap te maken. De rest moet helaas wat vager blijven omdat ik niet wil dat ik dit verhaal gewoon maar weggeef, want ik blijf het een mooi verhaal vinden.
Maar wat mag je verwachten als je naar Ren Lenny Ren gaat? Het is voor mij een toneelvoorstelling met daarin muziekinvloeden uit de koker van Acda en de Munnik. Met daarin een, zoals ik eerder al zei, heerlijke rol weggelegd voor Frank Lammers die hem ook voortreffelijk neerzet. De geslepen manager die in de eerste 5 minuten tekst eigenlijk de hele plotlijn uit de voorstelling neerzet. Jammer vond ik dat er aan het einde nog zo overdreven aan verwezen moest worden. Blijkbaar was de tekstschrijver bang dat het “Acda en de Munnik” publiek anders de plotlijn niet zou begrijpen (en ik weet eerlijk niet of dat waar is als ik die avond om me heen heb gekeken), maar de oplettende kijker weet dus al heel vroeg hoe het verhaal zich gaat vormen. En zoals ik al zei… mooi verhaal! De vriendin van Paul werd deze avond gespeelt door Bracha van Doesburgh, beter bekend als het meisje van die mona reclames (volgens mij), en persoonlijk heb ik het niet op haar. Ik heb haar gezien bij de opnames van de Lama’s en daar kreeg ik al geen erg hoge indruk en eigenlijk is dat nog niet veranderd. Dus laten we zeggen dat ik haar niet zo heb zitten maar dat ik de rol die ze speelde wel kon luchten.
Toch zou ik het prettig hebben gevonden als er een aantal keuzes gemaakt waren bij de voorstelling. Waar gaat het om? Gaat het om het verhaal vertellen, okee, vertel dan het verhaal. Zorg dat de nummer, die het verhaal ondersteunen ook beluisterbaar zijn (want op de avond dat ik in de zaal zat rockte het zeker, maar de verstaanbaarheid was in de meeste gevallen ver te zoeken) en kleed het verhaal wat aan. Als je ervoor gaat om een cabarock voorstelling neer te zetten… knallen met dat geluid en gooi er een partij goede grappen of grappige verhaallijnen in. Nu blijf ik een beetje hangen tussen een toneelvoorstelling en een musical. Daarnaast vraag ik me ook af wat de tekstschrijver (van het gesproken woord) precies probeerde te bereiken. Ik kreeg het gevoel dat hij mij wilde overdonderen met mooie zinnen die uit het niets verschenen die (voor mijn gevoel) niet pasten in de redelijk magere plotlijn waardoor sommige teksten ten onrechte een dragende rol kregen toegewezen.
Al met al heb ik zeker wel een goede avond gehad en blijf ik het een geniaal verhaal vinden, maar toch… er blijft iets aan me knagen (en dat is niet alleen de toegangsprijs van 37,50 euri of de kwart gevulde zaal in Breda)… maar ik kan er niet mijn vinger op
Vergelijkbare meningen
Diederik van Vleuten – Bouwjaar ’61
Gezien: 11 januari 2024 – Castellum, Alphen Last minute kreeg ik de kans om naar de voorstelling van “Meesterverteller Diederik...
Lebbis – De Ervaring (De Bovengrens II)
Gezien: 11 januari, Schouwburg Agnietenhof, Tiel Lebbis staat weer op de planken. Eigenlijk kan ik dan wel stoppen met schrijven,...
Erik van Muiswinkel – Buigt allen mee voor Drs. P
Gezien: 29 november, C.C. Cascade, Hendrik Ido Ambacht Voor de liefhebbers van Drs. P ligt er een bijzondere avond in...